BIJEG IZ TARSATICE
Idejni koncept Zorana Krušvara i rezultat partnerstva između Udruge “3. zmaj” i Udruge za kreativne medije RiCode,
video igra sa vanzemaljcima, Rimljanima iz antičke Rijeke – Tarsatice, i tri glavne junakinje.
Udruga za kreativne medije RiCode
Partner na projektu
Udruga RiCode osnovana je s ciljem poticanja kreativnog stvaralaštva, osmišljavanja i produkcije novo-medijskih sadržaja te promicanja kulture igranja. RiCode okuplja tim s raznim talentima; od vještih organizatora, komunikatora do iskusnih programera video igara na hrvatskom tržištu. Uloga u projektu tiče se podrške u tehničkom aspektu projekta: programiranja, testiranja i dizajna igre.
Opis projekta
Projekt je idejni koncept Zorana Krušvara i rezultat partnerstva između Udruge “3. zmaj” i Udruge za kreativne medije RiCode. Cilj projekta je priprema, izrada i objava video igre pod naslovom “Bijeg iz Tarsatice“. Igra tematski povezuje osjetljive skupine i riječku povijest te nudi drugačije načine razvoja publike, nego su dosad primjenjeni i predstavljeni na hrvatskom tržištu video igara. Igra poklanja posebnu pažnju inkluzivnosti različitih osjetljivih skupina kao likova u igri (žene, stariji građani i osobe s invaliditetom).
Narativno, igra uključuje izvanzemaljce, antičke Rimljane na području Rijeke, stariju gospođu koja rekreativno boća, bubnjaricu iz punk benda i djevojčicu u invalidskim kolicima. Igra predstavlja povijesne činjenice antičke Rijeke – Tarsatice, te omogućuje igračima uranjanje u povijest, upravo kroz perspektivu modernih likova uz zanimljive opcije preživljavanja i završetka priče.
Kakvu problematiku adresira ovaj projekt
Projekt koristi medij video igre kako bi među širom publikom popularizirao znanstvene spoznaje o povijesti Rijeke. Ujedno, ovaj projekt u medij video igre uvodi glavne likove koji se u njemu rijetko pojavljuju (djevojčica s invaliditetom i starija građanka), čime postavlja nove standarde društvene uključivosti. Svjesni još uvijek prisutnih problema u odnosu društva prema osjetljivim skupinama, kao i stalne potrebe za popularizacijom učenja, prepoznali smo da je do sada javnosti predstavljeno vrlo malo računalnih igara koje tematiziraju ova pitanja, kao i onih koje promoviraju edukativne i socijalno inkluzivne aspekte na atraktivan način. Šira javnost video igre prepoznaje gotovo isključivo kroz aspekt zabave te je cilj predstaviti igru koja će potaknuti igrače na usvajanje povijesnih činjenica te, istodobno, senzibilizirati ih prema osjetljivim skupinama koje su u igri predstavljene. Na zabavan i edukativan način video igra promiče pozitivnu reprezentaciju osjetljivih skupina, ističući pritom zanimljivu epizodu iz bogate riječke povijesti.
Ciljevi projekta
U planu provedbe projekta definirana su 3 glavna cilja: promicanje riječke povijesti, promicanje kulture različitosti kroz predstavljanje osjetljivih skupina putem medija video igre te edukacija i razvoj kapaciteta članova organizacijskog tima.
U prvom redu, video igra predstavlja jedinstvenu priliku za promociju antičke povijesti Rijeke putem interaktivne platforme među širom populacijom, a posebno mladima koji su skloni mediju video igara. Lokalnoj je zajednici na taj način omogućeno upoznavanje s poviješću vlastite sredine, a činjenica da Rijeka dobiva video igru posvećenu sebi povećava njenu turističku, ali i poduzetničku atraktivnost. Slijedom toga, rezultat projekta predstavlja primjer dobre prakse koji može potaknuti daljnji razvoj digitalne kreativne industrije u Rijeci i PGŽ te pridonijeti stvaranju novih poslovnih prilika.
Druga osnovna zamisao jest promicati kulturu različitosti kao jedno od temeljnih riječkih načela, uključivanjem pripadnica osjetljivih skupina kao junakinja video igre, osnažujući istovremeno pripadnice tih skupina te senzibilizirajući širu populaciju. Unazad nekoliko godina u svjetskoj populaciji igrača video igara dogodio se društveni pomak – industrija je postala svjesna žena kao igrača, a odnos zajednice prema igračicama video igara postao je važna tema i porastao je broj igara koje su sadržajem okrenute prema ženskoj publici. Dajući glavne uloge u igri ženskim likovima, cilj je promovirati ravnopravnost unutar hrvatske populacije “gamera” posebno zato što će igra svojim avanturističkim sadržajem odudarati od tema koje se stereotipno smatraju femininim te će biti podjednako atraktivna igračima i igračicama. Dodatan iskorak, u odnosu na likove koje uobičajeno susrećemo u video igrama, je uključivanje likova koji predstavljaju pripadnice osjetljivih skupina – starica i djevojčica u invalidskim kolicima. Time igračima, posebno osobama s invaliditetom, pružamo rijetku priliku da preuzmu nove uloge i da u novom mediju na afirmativan način pronađu i prepoznaju sebe kao junake u priči.
Naposljetku, ideja je da tijekom provedbe projekta naglasak bude na edukaciji i razvoju kapaciteta i vještina članova organizacijskog te provedbenog tima kako bi nastavili razvijati nove inovativne projekte i znanja te osnažiti lokalni kreativni sektor s naglaskom na digitalne tehnologije. Lokalna zajednica na taj način dobiva novi kadar kvalificiran za daljnji razvoj kulturne scene te se ostvaruju nova partnerstva i suradnje koje jačaju poduzetnički potencijal lokalne sredine, posebno u području digitalnih tehnologija.
Članovi projektnog tima
Udruga 3. zmaj
Udruga RiCode
Zoran Krušvar
voditelj projekta,
dizajn igre i narativa
Psiholog, novinar, poznati i nagrađivani hrvatski pisac. Urednik nekoliko zbirki priča i romana. Autor je tri zbirke kratkih priča, dva romana za djecu te dva romana za odrasle. Član je spisateljskog kolektiva “Fluminati” te neformalne književne skupine “Ri Lit”. Radovi su mu prevođeni na engleski, poljski, rumunjski i francuski. Član je Hrvatskog društva pisaca, voditelj ogranka u Rijeci i član Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika.
Matea Marchini
predstavljanje Udruge RiCode
Magistra kroatistike, dobitnica Rektorove nagrade Sveučilišta u Rijeci, zaposlenica knjižnice Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci i vanjska suradnica Gradske knjižnice Rijeka. Članica školskog odbora Centra za odgoj i obrazovanje u Rijeci.
Dobitnica nagrade Grada Rijeke za volontera godine. U Udruzi je odgovorna za koordinaciju članova, timova i predstavljanje Udruge.
Valentina Mišković Yoe
koordinacija i administracija
Magistra kulturologije, tajnica Udruge 3. zmaj, administratorica, voditeljica nekoliko projekata Udruge u zadnjih 10 godina. Bogato iskustvo volontiranja, suradnje s nekoliko udruga, pisanja projekata, pripremi budžeta te rukovođenjem timovima.
Jonathan Yoe
Dizajn igre, koordinacija i komunikacija
Osnivač Udruge RiCode, strastveni gamer i entuzijast svega vezanog uz video igre. Odličan komunikator i vješt u socijalnim vještinama, Jonathan je zaslužan za okupljanje tima i usmjerava ga u nove projekte. Njegovi talenti su dizajn igre i popratne aktivnosti pripreme igara kao što su marketing, partnerstva, rukovođenje timovima i komunikacija.
Matej Poljanić
testiranje i promocija
Magistar kulturologije, trenutno zaposlen kao radijski novinar na Laganini FM Rijeka. Veliki ljubitelj video igara raznih žanrova. Iskusan u pisanju članaka i PR tekstova, Tri je godine bio suradnik odjela za tehniku Hrvatskog kulturnog doma na Sušaku, a stekao je i neprocjenjivo iskustvo kao asistent osobi s invaliditetom pri Uredu za studente s invaliditetom Sveučilišta u Rijeci te ima uvid u pitanja inkluzivnosti i senzibiliziranja javnosti za probleme osjetljivih skupina.
Goran Gluščić
Programiranje, stručna konzultacija
Magistar informatike, profesionalno
se bavi izradom igara već pet godina. Ističe se njegova suradnja na projektu “Scum” developera Gampires, a radio je i u Playrix Croatia i Cateia Games. Trenutno radi kao nezavisan developer igara te razvija vlastite projekte u suradnji sa kolegama. Njegova stručnost je tehnički aspekt razvoja igara – kodiranje, programiranje u C++ i C# , a ima iskustva i s dizajnom igre i razvojem narativa.
Ante Vukić
programer
Diplomirani tehničar za mehatroniku (informatika, robotika, elektronika), s iskustvom u polju servera i računala, te android programiranju (Android Studio, Microsoft Visual). Važniji interesi su mu robotika, informatika i programiranje. Trenutno surađuje na nekoliko aplikacija za E-sports timove u Hrvatskoj i Velikoj Britaniji (prijenosi utrka uživo sa statistikama igrača i timova).
Antonija Kranjčina
dizajn igre i priprema vizualnih elemenata igre
Prvostupnica informacijskih i komunikacijskih znanosti i komparativne književnosti, s iskustvom rada na tehničkim aspektima primjene vizualnih elemenata u igri, dizajnom razina igre te prilagodbi teškoće igre. Vještine je usavršavala u Cateia Games i Playrix Croatia, a trenutno je dio tima Outfit7, te radi na projektu “My Talking Angela 2”.
Vanjski stručni suradnici
Dajana Janović
konzultantica za kvalitetnu implementaciju vizualnih elemenata u igru
Certificirana umjetnica za 3D dizajn i Scrum/Agile Master, profesionalno se bavi dizajnom video igara posljednjih pet godina. Radno iskustvo gradila je kao neovisna grafička dizajnerica te u poznatim Hrvatskim developerima Cateia Games i Playrix Croatia. Njezine stručnosti su digitalna ilustracija, priprema grafike za implementaciju u softver, korištenje programa za obradu slike, korištenje programa za izradu igara te izradu animacija. U projektu će sudjelovati kao konzultantica te kroz kontinuiranu suradnju provjeravati i usmjeravati članove programerskog i likovnog tima kako kvalitetno implementirati sliku u softver te pripremiti vizualno kvalitetnu igru.
Tihana Grotić
konzultantica za inkluziju te kvalitetno oličenje osoba s invaliditetom
Magistra edukacijske rehabilitacije, a također završila obrazovni modul Centra za ženske studije 2020. Tijekom studija praktično je radila s djecom s različitim vrstama teškoća, a trenutno radi u Centru za autizam Rijeka. Njene vještine su temeljiti pristup problematici te aktivno zagovaranje reprezentacije OSI. U projektu će sudjelovati kao konzultantica te omogućiti komunikaciju dizajnera igre i programera sa osobama s invaliditetom, kako bi se osigurala kvalitetna i realistična reprezentacija likova u igri.
Antonio Livaić
producent za glazbu i zvuk
Magistar međunarodnih odnosa, glazbeni producent i autor, završio akademiju glazbene produkcije u Zagrebu 2018. godine, a od tada intenzivno radi u glazbenoj industriji, kao kantautor, ali i glazbeni producent i tehničar. Od 2020. godine radi na Laganini FM-u kao voditelj, a od 2021. potpisuje ugovor s hrvatskom diskografskom kućom Dallas Records te plasira singlove za mainstream radijske postaje u Hrvatskoj i šire. Također, od 2020. godine djeluje kroz umjetnički projekt “DOKTOR”.
Katarina Šprem
konzultantica za povijesne činjenice i kontekst
Diplomirana arheologinja, doktorandica/asistentica u Centru za interdisciplinarna arheološka istraživanja krajolila na Filozofskom fakultetu Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli. Sudjelovala u brojnih arheološkim istraživanjima prapovijesnih nalazišta u Hrvatskoj, Sloveniji i Srbiji. Radi na funkciji asistentice pri Odsjeku za arheologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
Udruga PaRiter
konzultanti za inkluziju i kvalitetno oličenje ženskih uloga
Udruga za ljudska prava i građansku participaciju PaRiter koja promiče ljudska prava, kulturu nenasilja, toleranciju, prava manjina i rodnu ravnopravnost povezujući neformalno obrazovanje, istraživanje i aktivizam, a poseban naglasak u radu udruge imaju zaštita i osiguranje prava žena te osnaživanje ženskog pokreta. Neki od projekata i akcija udruge su “Živa knjižnica – ne sudi knjige po koricama”, “Žene u javnom prostoru (bitna.si)”, „Utjecaj javnih politika na usklađivanje obiteljskog i radnog života muškaraca i žena ta na demografsku sliku Hrvatsk – prostori promjene“ (partnerski), suorganizacija kolegija društveno korisnog učenja na Sveučilištu u Rijeci te zagovaranje za sniženje porezne stope na menstrualne potrepštine.